• دوشنبه ۴ شهریور ماه، ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 986-686-5
  • خبرنگار : 18
  • منبع خبر : پوششی

مدیر کل دفتر امور پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور:

ایده‌های بومی را از طریق استارت‌آپ‌ها جهانی کنید

مدیر کل دفتر امور پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور اظهار کرد: ایده گرفتن، خلاقیت و نوآوری همان چیزی است که جهان را تغییر می دهد بنابراین قبل از اینکه جهان ما را تغییر دهد باید با ایده های بومی خود جهان را تغییر دهیم و این یکی از مزیت های این رویداد شتاب است.

به گزارش ایسنا منطقه کویر، محمد حسین موسی زاده ظهر امروز چهارم شهریورماه در سی و پنجمین جلسه شورای پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی دو نوع رویداد شتاب را مد نظر دارد که یک نوع آن توسط مراکز شتاب انجام می شود.

مدیر کل دفتر امور پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور افزود: نوع دوم این استارت آپ ها که وظیفه اجتماعی دانشگاه علمی کاربردی است بر مبنای پتانسیل های منطقه ای انجام می شود.

موسی زاده تصریح کرد: با توجه به اینکه استان کرمان را به خرما می شناسند؛ رویداد شتاب را در کرمان با موضوع خرما آغاز کردیم و برای اجرای آن نیازمند یک طوفان فکری هستیم که در بعد فناوری یک رویداد تخصصی رخ دهد.

وی یادآور شد: دانشگاه علمی کاربردی تلاش می کند بر خلاف استارت آپ هایی که در ایران انجام می شود حتما تخصصی عمل کند و در غیر این صورت مجوزی برای این استارت آپ صادر نمی شود.

مدیر کل دفتر امور پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور به عملکرد موفق شهر اردکان در فرآوری کنجد اشاره کرد و گفت: سالیانه بیش از  100 هزار تن کنجد وارد کشور می شود که حدود ۹۰ درصد آن در شهرستان اردکان که فقط ۹ هزار نفر جمعیت دارد فرآوری شده و ارده تولید می شود که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمدزایی دارد؛ بنابراین سرمایه گذاری در این زمینه ارزش دارد.

موسی زاده با تاکید بر اینکه دانش گذشتگان را باید مکانیزه کرد، عنوان کرد: در زمینه خرما باید دانش ضمنی گذشتگان را نوشت و از آن در صنعتی سازی این محصول استفاده کنیم و به این ترتیب اشتغال زایی را توسط دانش های موجود افزایش دهیم.

وی بیان کرد: برای این رویداد باید یک لوگو طراحی و به کشور شناخته شود؛ به عبارتی باید برای خرمای کرمان اعتبار بخشی صورت گیرد.

مدیر کل دفتر امور پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور یادآور شد: در حال حاضر موفقیت با کسانی است که محصول نهایی را تولید کنند اما امروز که خرما در ۶ استان کشور تولید می شود، هیچ کدام از محصولات نهایی مربوط به این استان ها نیست.

موسی زاده با بیان اینکه هم افزایی دانش باید در دستور کار قرار گیرد، مطرح کرد: اینکه امروز کلمپه کرمان هنوز نتوانسته است در ایران جایگاهی برای خود داشته باشد و بیشتر کلوچه های  کشور مربوط به استان گیلانی است که هیچ خرمایی ندارد به دلیل این است که کرمانی ها برنامه ای برای این موضوع ندارند.

وی عنوان کرد: در صنعت این نکته حائز اهمیت است که سود نهایی مربوط به آخرین قسمت محصول است و به عنوان مثال ارزش افزوده ای که از پسته ای که در گز ایجاد می شود در پسته خام رفسنجان نیست.

مدیر کل دفتر امور پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در ادامه اظهار کرد: هشت مرکز تحقیقات خرما در جهان وجود دارد ولی نقش ما در این زمینه چیست و چه اقدامی انجام شده است در حالی که زمانی بالاترین تعداد دانشجویان کشور مربوط به کرمان بود.

موسی زاده افزود: متاسفانه ما هیچ وقت به فکر ماشینی کردن محصولات خود نبودیم لذا با این رویداد شتاب می توانیم این کار را انجام دهیم و موفق عمل کنیم.

وی متذکر شد: در حال حاضر خرمای کرمان به صورت خام عرضه می شود در حالی که بیش از 100 نوع محصول می توان از آن تولید کرد که قهوه هسته خرما، عسل خرما، انواع شیرینی ها، کمپوت، انواع چاشنی ها، اسنک و شوری خرما تنها بخش کوچکی از این محصولات است.

مدیر کل دفتر امور پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با تاکید بر تغییر نگرش ها در خصوص ایجاد اشتغال از دانش، بیان کرد: ۹۸ درصد عناب ایران در بیرجند تولید می شود ولی هیچ رتبه ای در جهان ندارد، بنابراین با یک نگرش جدید و تولید محصول نهایی می توانیم در جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم.

موسی زاده تصریح کرد: ما باید یاد بگیریم که فروش دانش را داشته باشیم؛ بنابراین وقتی دانشِ کار را داریم چرا از آن غافل هستیم و در جهت درآمدزایی از آن استفاده نمی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: جامعه هدف خرما باید مشخص شود که در حال حاضر ۴۸ تا ۵۲ درصد جامعه هدف مربوط به سه گروه افراد شاغل یا ورشکسته، افرادی که دور همی مشاغل را دارند و در آخر دانشجویان که ۱۱ تا ۱۳ درصد جامعه هدف را تشکیل می دهند است.

مدیر کل دفتر امور پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور ادامه داد: این سه گروه را باید دریابید و با جمع آوری ایده های بومی و تطبیق آن ها با اذهان مردم در این مسیر حرکت کنید تا به موفقیت دست یابید.

موسی زاده با تاکید بر اینکه محصول خرمای کرمان باید جهانی شود، عنوان کرد: سرمایه های ملی را باید حفظ کرد و در جهت شناساندن، تغییر نگرش و ایجاد محصول جدید که در سایه این استارت آپ ها عملیاتی می شود گام برداشت.

وی تاکید کرد: ایده گرفتن، خلاقیت و نوآوری همان چیزی است که جهان را تغییر می دهد بنابراین قبل از اینکه جهان ما را تغییر دهد باید با ایده های بومی خود جهان را تغییر دهیم و این یکی از مزیت های این رویداد شتاب است.

مدیر کل دفتر امور پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور مطرح کرد: بعد از برگزاری این رویداد، باید حداقل 10 کمپانی بزرگ در کرمان ایجاد شود که به دنبال آن حداقل برای 100 نفر اشتغال  ایجاد کند و برای رسیدن به این منظور باید اتحادی شکل گیرد که بتواند غرفه کاملی از محصولات خرما را عرضه کند.

موسی زاده بیان کرد: خرما از جمله محصولاتی است که خداوند در قرآن از آن یاد کرده است بنابراین این ارزش فوق العاده ای که برای خرما در ادبیات دینی ما ذکر شده است باید در ادبیات تغذیه ای ما نیز نهادینه شود.

وی اظهار کرد: البته در سال 2019 محصول ساده خرما طرفدار زیادی ندارد بلکه باید آن را در قالب محصولات جدید و تغذیه ای مدرن به جهانیان عرضه کنیم.

مدیر کل دفتر امور پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیش از 12 میلیون دانش آموز در ایران تحصیل می کنند و کمتر کسی است که خرما را به عنوان تغذیه با خود به مدرسه ببرد در حالی که می توانیم با فرآوری این محصول و تولید محصولات مدرن از آن، بازار تغذیه این دانش آموزان را در اختیار بگیریم.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: