• سه شنبه ۲۰ آذر ماه، ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۹
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 979-1086-5
  • خبرنگار : 3
  • منبع خبر : پوششی

انتقاد شدید زاهدی:

سیستم آموزش عالی فعلی کشور مناسب نیست

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سیستم آموزش عالی فعلی کشور مناسب نیست و دانشگاه های دولتی هم باید به سمت مهارتی پیش بروند و کارآفرینی مرتبط با صنعت به معنای واقعی نه به صورت تشریفاتی ترویج یابد.

به گزارش ایسنا منطقه کویر، "محمد مهدی زاهدی" امروز در دیدار سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان و جمعی از روسای مراکز این دانشگاه با وی، گفت: دولت در مقطعی به دنبال این مسئله بود که دانشگاه علمی کاربردی را با دانشگاه فنی و حرفه ای ادغام کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: ما در کمیسیون آموزش محکم ایستادیم که این کار اشتباه است و هر دو دانشگاه باید مجزا فعالیت کنند.

زاهدی تصریح کرد: در حال حاضر نیز این فشار برای کاهش واحدهای علمی کاربردی وجود دارد و امیدواریم که بهانه آن ها برای این کار که افزایش کیفیت این واحدهاست واقعی باشد.

وی عنوان کرد: البته صحبت های وزارت علوم در این زمینه صحیح است چرا که برخی از مراکز علمی کاربردی کیفیت لازم را ندارند لذا باید در زمینه ارتقاءکیفی تلاش بیشتری کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزایش نظارت را راهکار مناسبی برای ارتقاء کیفیت مطرح کرد و گفت: نظارت از درون باید در دانشگاه علمی کاربردی وجود داشته باشد و اگر نتوانید در بحث نظارت قوی وارد شوید بهانه ای برای تعطیلی واحدها در دست وزارت علوم می شود.

زاهدی خاطر نشان کرد: البته تعطیلی واحدها که منجر به کم شدن تعداد دانشجویان علمی کاربردی می شود خلاف برنامه ششم توسعه است.

وی در پیشنهادی به دانشگاه جامع علمی کاربردی، بیان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی باید طرحی در جهت افزایش کیفیت و خدمت رسانی به دانشجویان خصوصا در مناطق محروم به مجلس ارائه دهند تا بتوان از این طریق کیفیت را بالا برد .

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: من همیشه به عنوان حامی آموزش های مهارتی بوده و دانشگاه علمی کاربردی که یک دانشگاه مهارت محور است از درجه اهمیت بالاتری قرار دارد.

زاهدی در ادامه اظهار کرد: سیستم آموزش عالی فعلی کشور مناسب نیست و دانشگاه های دولتی هم باید به سمت مهارتی پیش بروند و کارآفرینی مرتبط با صنعت به معنای واقعی نه به صورت تشریفاتی ترویج یابد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بنده به صورت جدی به دنبال این هستم که در سطح کلان مهارت محوری را در سیستم آموزشی کشور نهادینه کنیم و در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نخواهم کرد.

به گزارش ایسنا، "محسن شمسی" سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان نیز در این دیدار گفت: تجربه شما در زمینه آموزش عالی بسیار بالاست و از آنجایی که حامی ترویج مهارت محوری در سیستم آموزشی کشور هستید، دانشگاه ما به کمک شما نیاز دارد.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان در ادامه مطرح کرد: کمک به دانشگاه جامع علمی کاربردی کمک به افزایش مهارت کشور است چرا که مهارت آموزی اصل اساسی آموزش در این دانشگاه است لذا انتظار داریم کمیسیون آموزش مجلس جهت پیشرفت هر چه بیشتر این امر، به ما کمک کند.

شمسی به پیشنهاد سال گذشته دانشگاه جامع علمی کاربردی به مجلس اشاره ای کرد و یادآور شد: الحاقیه ای به منظور تشویق و ترغیب داوطلبان آموزش عالی برای انتخاب رشته های مهارتی مورد نیاز کشور، به مجلس ارائه شد که طی آن درخواست شد مبلغ ۷۵۰ میلیارد ریال جهت تامین حداکثر ۳۰ درصد از شهریه ی دانشجویان دوره های مهارتی خاص مورد نیاز در مناطق کمتر توسعه یافته در اختیار دانشگاه جامع علمی کاربردی قرار ‌گیرد که متاسفانه در مجلس رای نیاورد.

وی در ادامه اظهار کرد: بر همین اساس درخواست داریم که در بودجه سال 98 کشور، 30 درصد شهریه دانشجویان دوره های مهارتی مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم جایگاه دانشگاه علمی کاربردی را به‌عنوان یک دانشگاه مهارتی و کاربردی در کشور تثبیت کنیم.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: