• چهارشنبه ۲۲ فروردین ماه، ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۱
  • دسته بندی : شهرستان‌ها
  • کد خبر : 971-2090-5
  • خبرنگار : 22
  • منبع خبر : پوششی

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان:

6 ساعت خواب در شب، پیش نیاز سلامتی انسان/ بهترین ورزش پیاده روی است

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان پیش نیاز سلامتی بدن انسان را داشتن حداقل ۶ ساعت خواب در شب دانست و گفت: علم پزشکی ثابت کرده که خواب در تاریکی شب باعث آرامش تمام اعضا و جوارح بدن می شود لذا بهترین زمان برای خواب 10 شب تا 4 صبح است.

به گزارش ایسنا منطقه کویر، پروین نخعی پیش از ظهر امروز 22 فروردین ماه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی سلامت اظهار کرد: یکی از شاهراههای سلامتی خواب سالم است که خواب شبانگاهی باعث افزایش انرژی برای روز بعد است که متاسفانه این خواب در حال حذف است.

وی افزود: خداوند خواب را برای آرامش انسانها در شب آفریده است اما بین نسل جوان امروز ما خواب شبانگاهی با دیدن برنامه های تلویزیونی، شب نشینی های طولانی و رفتن درفضای مجازی در حال کمرنگ شدن است که خوابی ناسالم است.

وی ادامه داد: این خواب ناسالم موجب می شود که انسان در طول روز بخوابد که خواب در روز باعث افزایش اضطراب و پرخاشگری می شود.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان پیش نیاز سلامتی بدن انسان را داشتن حداقل ۶ ساعت خواب در شب دانست و گفت: علم پزشکی ثابت کرده که خواب در تاریکی شب باعث آرامش تمام اعضا و جوارح بدن می شود لذا بهترین زمان برای خواب 10 شب تا 4 صبح است.

نخعی اظهار کرد: دانشجویان و کنکوری‌ها نیز ساعت خواب را به 2 تا 4 ساعت تقلیل ندهند و از 6 ساعت کمتر نباشد چون مغز به بازبینی و کسب انرژی احتیاج دارد.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد در شب نورهایی را روشن می گذارند، افزود: نور باید آرامبخش باشد و ترجیحاً نور قرمز نباشد و برای بچه ها برای ترس از تاریکی باید نور آرامبخش مثل سبز و ... و در فاصله دورتر باشد تا واهمه تاریکی را از بین ببرد.  

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان یکی دیگر از شاهراهای مهم سلامت را تغذیه مناسب دانست و اظهار کرد: یکی از وعده های مهم صبحانه است اما کارمندان و دانش آموزان بدلیل کسالت و خواب آلودگی این وعده را حذف می کنند که پس از چند ساعت به دلیل ضعفی که برایشان پیش می آید بدنبال  خوراکی شیرین هستند.

نخعی تصریح کرد: حذف بسیاری از مواد غذایی می تواند مشکلاتی برای سلامتی داشته باشد و کمبود ویتامین‌ها و مواد غذایی پروتئینی در بدن اثرات مضر خود را در سال‌های آینده نشان می دهد.

وی عنوان کرد: مصرف سبزیجات برای بیماری های قلبی مفید است پس حتماً باید سر سفره باشند و حتماً به همراه مواد پروتئینی سبزیجات مصرف شود و از همه نعمت هایی که خداوند در اختیار ما قرار داده باید به طور معمول و متعارف استفاده شود.

معاون مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان ادامه داد: لازم نیست برای لاغر شدن چیز خاصی بخورید باید از همه نوع مواد غذایی به میزان کم مصرف شود و دچار اضافه وزن نخواهید شد.

نخعی به مضرات فست فودها اشاره و خاطرنشان کرد: فست فودها، سوسیس و کالباس حاوی نیترات و سرطانزا هستند، بنابراین در فاصله دو ماه یکبار می توان از این غذای فست فودی به میزان کم استفاده کرد.

وی افزود: انواع کنسروها و غذاهای آماده به دلیل نمک فراوان و چربی زیادی که دارند مناسب نیستند و هنگام غذا خوردن از نوشیدن آب سرد فراوان پرهیز کنید زیرا موجب اختلال در دستگاه گوارش می شود.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ورزش سالم را یکی دیگر از شاهراه های سلامت دانست و عنوان کرد: متاسفانه در جامعه برخی افراد عقیده دارند که باید در خانه دستگاه تردمیل و یا دوچرخه ثابت داشته باشند و برای انجام ورزشهای خاص به باشگاه بروند که این تفکر نادرست است زیرا علم پزشکی بهترین ورزش را پیاده روی آن هم هفته ای 5 بار و روزی 30 دقیقه می داند که این پیاده روی مانع چاقی و مبتلا نشدن به بسیاری از بیماری ها است.

نخعی تصریح کرد: بهترین ورزش برای افراد بیماری که دارای زانو درد، دردهای استخوانی و وزن زیاد هستند، شنا و راه رفتن در آب است آبی که بدن تا شانه زیر آب قرار گیرد چون بدن در حالت بی وزنی است و به زانو فشار نمی آورد.

وی اضافه کرد: تغذیه سالم، ورزش سالم و خواب سالم سه شاهراه مهم سلامتی هستند که توجه به این شاهراه ها در زندگی موجب می شود انسان تندرست و سلامت باشد و در کنار آن باید سلامت روان را هم داشته باشد و این آرامش را به اطرافیان خود انتقال دهد.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: