• پنجشنبه ۱۹ مرداد ماه، ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 965-3487-5
  • خبرنگار : 24
  • منبع خبر : پوششی

یکی از پیشکسوتان و فعال در حوزه رسانه:

توسعه گردشگری در استان کرمان، نقطه‌ای است

یکی از فعالان و پیشکسوتان حوزه رسانه در کرمان با بیان اینکه رسانه ها نقش مهمی در جذب گردشگر دارند گفت: برنامه ریزان استان با کمک رسانه می توانند علاوه بر شناسایی موانع، بهترین راه را برای استفاده از ثروت ها و منابع موجود در جامعه برای جذب گردشگر ارائه دهند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا منطقه کویر، "محمد لطیفکار" در جشنی که به مناسبت روز خبرنگار در موسسه آموزشی- پژوهشی سپهر گردشگری هفتواد کویر برگزار شده بود نقش رسانه را در حوزه گردشگری مهم اعلام کرد و گفت: مرجع دقیقی در فضای مجازی برای دنبال کردن و آشنا شدن با آثار و تاریخ کرمان در زمینه گردشگری وجود ندارد و این در حالی است وقتی بحث گردشگر مطرح می گردد یعنی باید بتوانیم با کمک رسانه اطلاعات مکفی را در اختیار گردشگران قرار دهیم.

وی افزود: گردشگران امروز برای بالا بردن اطلاعات خود در زمینه های مختلف اولین جایی که برای کسب اطلاعات به آن مراجعه می کنند فضای مجازی است که در این زمینه باید یک بسته کامل اطلاعاتی دو زبانه را در اختیار جامعه جهانی بگذاریم.

لطیف کار تاکید کرد: افراد دلسوز در زمینه گردشگری استان باید در برنامه ریزی هایشان به سرمایه گذاری در حوزه رسانه بپردازند چرا که هیچ برنامه گردشگری موفق نمی شود مگر اینکه برنامه ریزان به پیوست رسالت آن توجه کرده باشند.

این پیشکسوت حوزه رسانه در کرمان در ادامه گفت: توسعه گردشگری در استان کرمان یک توسعه نقطه ای است. یعنی در هر روز هر گوشه یک اتفاق می افتد یک روز جیرفت اعلام می شود که تمدن هلیل در ردیف تمدن بین النهرین است که این موضوع حتی در نشریات فرانسوی منتشر می شود و دوباره رو به فراموشی می رود و خیلی از موضوعات دیگر و امروز موضوع جازموریان بر سر زبان هاست  و این پراکندگی موجبات سردرگمی را در جامعه گردشگری به وجود خواهد آورد خصوصا وقتی دست گذاشتن روی هر نقطه نتیجه مطلوبی را به همراه نداشته باشد.

لطیف کار افزود: در مورد جاذبه های طبیعی هم به همین ترتیب است و هر روز یک نقطه کلنگ زنی می شود بدون اینکه برنامه جامع و توسعه ای وجود داشته باشد و رسانه ها نیز در این میان به تبع اتفاقات جاری مسائل استان را  پررنگ و به صورت تیتر رسانه ای می کنند که این نیز خدمت رسانه ای به صنعت گردشگری است.

وی با اشاره به اینکه این راه ، راه به جایی نمی برد گفت: از این بام به آن بام پریدن به صورتی که یک مدت محور توسعه معدن و یک مدت کشاورزی و امروز پیشران و محور توسعه "گردشگری" است که  بدون هیچ برنامه اجرایی و مدون  است و مطمئنا با این شرایط که نمی دانیم به چه سمتی می رویم و سرمایه گذاری ها چگونه در حال انجام است به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

این پیشکسوت حوزه رسانه در کرمان گفت: هنوز مسئله گردشگری در جامعه جدی گرفته نشده است و با وجود این همه پتانسیل و ظرفیت یک برنامه مقطعی تهیه و ارائه می شود بدون اینکه برنامه دراز مدت و جامع داشته باشیم و این یکی از مشکلات و دشواری های ماست.


لطیف کلر با بیان اینکه در سال های اخیر در حوزه گردشگری؛ مطبوعات و خبرگزاری ها زیاد کار کرده اند گفت: خوشبختانه مردم نیز سوژه های گردشگری و میراث را با علاقه دنبال می کنند و رسانه ها دراین میان بزرگترین خدمتشان به جامعه فرهنگسازی است که می توان شکل گرفتن جریان گردشگری را در جامعه که ساله به سال قدرتمندتر می شود نشات گرفته از بخشی از فعالیت رسانه ها دانست.

وی رسانه ها را دو دسته دانست و گفت: یک دسته از رسانه ها فقط کار اطلاع رسانی را به عهده دارند یعنی مطالب آن تنها، مورد نیاز مخاطب است و اما هیچ هیجانی را برای مخاطب ایجاد نمی کند و بخشی دیگر فعال هستند و هیجان را در مخاطب با به چالش کشیدن و مطرح کردن مشکلات و نارسایی ها و اطلاع رسانی کامل برای مخاطب ایجاد می کند.

این پیشکسوت حوزه رسانه در کرمان نقد شدن توسط رسانه ها را یکی از راه های برداشتن موانع از سر راه توسعه قلمداد کرد و افزود: مسائلی چون تعطیلی فعالیت های حفاری در جیرفت یکی از صدها گزارش ننوشته ای است که رسانه ها کلا دیگر ان را به روی خود نمی آورند و این در حالی است که اگر به آن بپردازند مطمئنا حل و به نتایج بهتری خواهند رسید بنابراین نقد رسانه ها راه گشاست و می تواند بسیاری از موانع را برطرف و قدرت چانه زنی را بالا ببرد.

وی افزود: تنها رسانه ها هستند که می توانند اعتراض و انتقاد کنند و اگر رسانه ای مشکلات را مطرح نکند به مرور فضای فعالیت و سرمایه گذاری منجمد شده و یک نوع رخوت و سستی در این حوزه به وجود خواهد آمد و مطالبه گری رسانه ها بالعکس می تواند توجه مسئولان را به همراه داشته و حتی بودجه هایی را به خود اختصاص دهد.

لطیف کار در پایان با پیشنهاد  برگزاری جشنواره گردشگری گفت: اگر قرار است برنامه ریزی توسعه ای برای بخش گردشگری انجام شود این برنامه ریزی زمانی باور خواهد شد که یک فصل به نام رسانه در آن دیده شود و اگر این چنین نشد یعنی به این کار به صورت جدی نگاه نمی شود.



انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: